یادداشت

چگونه نمایشگاه مجازی بسازیم

نمایشگاه مجازی
اگر به برگزاری رویدادها در فضای مجازی فکر کرده باشید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که چگونه نمایشگاه مجازی بسازیم ؟ برای پاسخ به این سوال، گام‌به‌گام با ما همراه باشید.

ساخت نمایشگاه مجازی

برای ساخت یک نمایشگاه مجازی، می توانید از چندین روش استفاده کنید. در زیر، یکی از روش هایی که می‌توانید برای ساخت یک نمایشگاه مجازی به کار بگیرید، شرح داده شده است:

انتخاب پلتفرم

بعضی از پلتفرم های رایگان و قابل استفاده برای ساخت نمایشگاه مجازی عبارتند از:

برای انتخاب پلتفرم مناسب، نیازمند به بررسی و مقایسه ویژگی های هر یک از آن ها با نیازهای خود هستید.

جمع آوری محتوا

برای ساخت یک نمایشگاه مجازی، شما باید محتوایی را جمع آوری کنید که می‌خواهید در نمایشگاه خود نمایش دهید. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر، ویدئوها، صوت، متن و غیره باشد.

ساخت نمایشگاه مجازی

بعد از جمع آوری محتوای مورد نیاز، می توانید با استفاده از پلتفرم انتخابی خود، نمایشگاه مجازی خود را ایجاد کنید. در این مرحله، شما باید برای قرار دادن محتوای خود در نمایشگاه، یک طرح بندی و چیدمان مناسب را ایجاد کنید.

آماده‌سازی برای انتشار

بعد از ایجاد نمایشگاه مجازی، باید آن را آماده انتشار کنید. بعضی از پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا نمایشگاه خود را در سایت‌شان بارگذاری نمایید.

تعیین نقشه کلی نمایشگاه

نمایشگاه مجازی شما قرار است برای نمایش آثار یک جشنواره باشد یا معرفی بخش‌های یک موزه، کارخانه یا دانشگاه؟ بسته به نوع کار شما، نقشه کلی نمایشگاه متفاوت خواهد بود. برای ترسیم نقشه کلی، لازم است این عناصر را در نظر بگیرید:

1 – سکانس ورودی

مخاطب پس از ورود به نمایشگاه شما، در ابتدا چه چیزی را خواهد دید؟ به عنوان مثال در صورتی که این نمایشگاه برای بازدید از یک موزه طراحی شده باشد، معمولاً سردر موزه در سکانس ورودی قرار داده می شود. اگر این نمایشگاه قرار است نسبت به معرفی یک کارخانه اقدام کند، محوطه کارخانه در سکانس ورودی دیده خواهد شد. در صورتی که نمایشگاه با هدف نمایش آثار یک جشنواره باشد، می توان از نمای یک ساختمان به عنوان کاخ جشنواره استفاده کرد.

2 – سالن اصلی

در بعضی موارد، افراد ترجیح می دهند که مخاطبشان یک راست به این قسمت بیاید و در واقع سکانس ورودی شان، سالن اصلی باشد. ما چندان توصیه به این کار نمی کنیم، چرا که یکی از اهداف نمایشگاه مجازی، شبیه سازی واقعیت برای مخاطب است. آیا مخاطب در فضای واقعی، به یکباره درون نمایشگاه قرار می گیرد؟ قطعاً خیر! پس اجازه بدهید این مسیر طبیعی، با سکانس ورودی مطابق آنچه در بند پیش گفته شد طی شود.
اما سالن اصلی، سالنی است که از طریق آن می توان به سالن ها و غرفه های مختلف نمایشگاه دسترسی داشت. طراحی سالن اصلی، یکی از سخت ترین کارها در پیاده سازی نمایشگاه مجازی محسوب می شود، چرا که از پیچیدگی و المان های بیشتری برخوردار است. همچنین، از سالن اصلی همواره یک راه خروجی به «سکانس ورودی» باید در نظر گرفته شود.

3 – سالن های آثار / معرفی

سالن های آثار، سالن های اجرا یا سالن های معرفی، بسته به نوع نمایشگاه نامگذاری می شوند. این سالن ها در واقع هدف اصلی از بازدید نمایشگاه مجازی ما محسوب می شوند و به همین خاطر، بیشترین کار روی این سالن ها انجام خواهد شد. برای ساخت این سالن ها، نیاز به عناصر مختلفی از جمله موارد زیر است:
ویدئو: جهت نمایش فیلم و جذابیت بیشتر نمایشگاه
عکس: در دو اندازه کوچک و بزرگ
متن: ترجیحاً به صورت حداقلی
موسیقی یا نریشن: مجزا برای هر سالن یا کل نمایشگاه

4 – سالن آموزش

در نمایشگاه های حضوری، معمولاً بخشی با عنوان کارگاه های آموزشی در نظر گرفته می شود. در نمایشگاه مجازی نیز می توان همین بخش را در قاب سالن آموزش شبیه سازی کرد و نسبت به بارگذاری ویدئوهای آموزشی اقدام نمود. البته توصیه می شود که حجم این ویدئوها و زمان آن ها زیاد نباشد.

طراحی سالن‌ها

پس از تعیین نقشه کلی نمایشگاه، اینک نوبت به طراحی سالن ها می رسد. بدون اغراق، طراحی سالن ها سخت ترین بخش ساخت یک نمایشگاه مجازی است. چه اینکه لازم است سالن ها به صورت سه بعدی عکاسی شده یا در نرم افزارهایی که مختص این کار هستند، طراحی شوند.

1 – عکاسی سه بعدی

در صورتی که قصد دارید از فضاهای واقعی برای نمایشگاه مجازی خود استفاده کنید، ضروری است نسبت به عکاسی سه بعدی از محیط های مدنظر بپردازید.

2 – طراحی توسط نرم افزار

نرم افزارهای متعددی جهت طراحی سه بعدی فضا وجود دارند. از 3D Max به عنوان مشهورترین این نرم افزارها تا Skechap که کار با آن از 3D Max راحت تر است.

جاسازی عناصر نمایشگاه

در مرحله نهایی، لازم است نسبت به جاسازی المان ها در فضاهای ایجاد شده نمایشگاه اقدام کنید. این گام، خود شامل دو مرحله است.

1 – بهینه سازی فایل ها

یادتان نرود ما در فضای اینترنت کار می کنیم و بهینه سازی حجم فایل ها، یک ضرورت محسوب می شود. از سوی دیگر، لود شدن سکانس های نمایشگاه در فضای سه بعدی، به اندازه کافی از نظر حجمی سنگین است و به همین خاطر، فایل های مربوط به نمایشگاه نباید بار مضاعفی برای لود نمایشگاه محسوب شوند.

2 – درج فایل ها

در آخرین مرحله، نسبت به درج فایل ها در روی هر سکانس نمایشگاه اقدام می شود. این مرحله، اگرچه از نظر فنی تا حدی ساده، اما بسیار زمان بر خواهد بود؛ چرا که لازم است نسبت به آپلود تک تک فایل ها اقدام نمایید. همچنین در صورتی که بخواهید ویدئوها درون فضای خود نمایشگاه بارگذاری شود (که توصیه ما همین کار است) آپلود این تیپ فایل ها به دلیل حجم فوق العاده بالای آن ها، زمان برترین مرحله است.
امیدواریم اطلاعات لازم را برای پاسخ به سوال چگونه نمایشگاه مجازی بسازیم به دست آورده باشید.

اجرا توسط یادگار

چگونه نمایشگاه مجازی بسازیم ؟

نگران اجرای هیچ کدام از مراحل بالا نباشید. تخصص شرکت یادگار در طراحی و پیاده سازی نمایشگاه های مجازی در عرصه های گوناگون است. در تمام مراحل، گام به گام همراه شما خواهیم بود تا با بهترین کیفیت ممکن، نمایشگاه مجازی خود را ساخته و به مخاطبان خود نمایش دهید.
  1. با سلام و وقت به خیر
    میخواستم اطلاعاتی در مورد چگونگی برگزاری یک نمایشگاه عکس به صورت مجازی کسب کنم
    ممنون میشم در این مورد راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    سارا خیشه دسامبر 21, 2020
    • سلام؛ لطفاً با دفتر شرکت تماس بگیرید (02166564595) تا کتابچه تدوین‌شده درباره نمایشگاه مجازی برای شما ارسال شود.

      یادگار دسامبر 21, 2020

پاسخ دهید